skip to Main Content

ضدعفونی کردن اسباب بازی های کودکان بهتر است هر چند وقت یکبار انجام شود؟ اسباب بازی های مختلف را باید با چه روش هایی ضدعفونی کرد؟ چرا انجام این کار اهمیت دارد؟

همانطور که می دانید نوزادان با لمس کردن و مزه کردن محیط اطراف خود شروع به شناخت و بررسی وسایل می کنند و نزدیکترین وسایل به کودک اسباب بازی هایش است. بنابراین شما می توانید شرط بگذارید که هر کدام از وسایل موجود در اتاق کودک حداقل یک بار جویده یا خرد شده اند.

ضدعفونی کردن اسباب بازی

همچنین هر چیزی که در محیط خانه است در انتها سر از دهان کودکان در می آورد که این به معنی انتقال میکروب ها و عوامل بیماری زا به بدن کودک است. پس باید به ضدعفونی کردن اسباب بازی ها و تمیزی لوازم خانه توجه ویژه ای داشته باشید. در این مقاله از مجله تینی وینی روش های مختلف ضدعفونی کردن اسباب بازی کودکان را با هم بررسی خواهیم کرد . 

 

حتما بخوانید: انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان ۶ ماه تا ۱ سال

 

ضدعفونی کردن اسباب بازی های پلاستیکی

ضدعفونی کردن اسباب بازی

برای ضدعفونی کردن اسباب بازی های پلاستیکی آنها را با آب داغ و صابون شستشو دهید، و یا در صورتی که جنسشان کاملا پلاستیکی و از نوع فشرده است بهترین روش، استفاده از ماشین ظرف شویی است. اما مراقب باشید تا وسایل دارای باتری یا قطعات الکترونیکی را خیس نکنید.

روش دوم استفاده از ماشین لباسشویی است. می توانید اسباب بازی ها را درون یک کیسه پارچه ای قرار داده، سپس آرام ترین میزان چرخش را انتخاب کنید و در انتها اجازه دهید تا خشک شوند. برای تمیز کردن بخش های کوچک از یک مسواک و برای شکاف های تنگ اسباب بازی از خلال دندان استفاده کنید.

 

اسباب بازی های چوبی

ضدعفونی کردن اسباب بازی های ساخته شده از چوب طبیعی، اندکی سخت تر است. زیرا اگر درون آب غوطه ور شوند خراب خواهند شد. در عوض آنها را با استفاده از یک پارچه تمیز و بدون پرز، پوشانده سپس در مخلوط مساوی از سرکه سفید و آب یا آب صابون رقیق تمیز کنید.

 

حتما بخوانید: انتخاب اسباب بازی های بی خطر برای کودکان

 

ضدعفونی کردن اسباب بازی های پارچه ای

ضدعفونی کردن اسباب بازی

 

اگر اسباب بازی از جنس پارچه است، راهنمای شستشو روی برچسبش را چک کنید. اغلب آنها را می توان درون ماشین لباسشویی قرار داد. اسباب بازی حیوانات که داخل بدنشان با الیاف مختلف پر شده، کتاب هایی با کاور پارچه ای و دیگر اسباب بازی های بافتنی به راحتی با استفاده از ماشین لباسشویی قابل ضدعفونی کردن است.

 

 

پس از شست و شو برای سریعتر خشک شدن اسباب بازی های پارچه ای، آنها را درون کیسه پارچه ای نرم قرار داده و سپس درون خشک کن بگذارید. باز هم تاکید می شود اسباب بازی های باتری خور نظیر عروسک های متحرک و سخنگو را نباید در آب بشویید.

کتاب ها و وسایل های لاستیکی کودک

این موارد را نیز می توان با استفاده از پارچه مرطوب شده با مخلوط مساوی از سرکه سفید و آب یا آب صابون رقیق شده تمیز کرد. کتاب ها را ببندید و صفحات را هنگام خشک شدن جدا کنید.

 

شستشوی وسایل بازی حمام

 

اگر که فکر می کنید این اشیا با هر بار حمام کردن کودکان تمیز می شود، سخت در اشتباه هستید. برعکس این دسته از اسباب بازی ها به ضدعفونی کردن بیشتری نیاز دارند. زیرا رطوبت موجود در فضای حمام باعث رشد میکروب هایی خاص در این اسباب بازی ها می شود که می تواند برای سلامت فرزند ما بسیار خطرناک باشد.

از جمله روش هایی که می توانید برای ضدعفونی کردن آنها استفاده کنید مخلوط مساوی آب گرم و سرکه سفید است. اسباب بازی های حمام را در این مخلوط خیس کنید و اگر حس کردید نیاز به نظافت بیشتری دارند، می توانید آنها را داخل ماشین ظرفشویی قرار داده و بشویید.سعی کنید پس از هر بار حمام کردن کودک، حتما آب داخل وسایل بازی را خالی کرده و آنها را خشک نگه دارید.

 

حتما بخوانید: پیشنهاد هدیه تولد برای پسر بچه ها

 

ضدعفونی کردن اسباب بازی های فلزی

کامیون ها، قطارها و دیگر وسایل بازی که جنسشان فلزی است اغلب چرخ های پلاستیکی دارند، بنابراین بهتر است ماشین ظرفشویی را کنار بگذاریم. زیرا ممکن است حرارت قسمت های پلاستیکی را خراب کند. بجای آن یک قاشق غذاخوری سفید کننده را در یک چهارم آب رقیق کرده و پس از آن اجازه دهید اسباب بازی ها در هوای آزاد  خشک شوند.

شاید با خود فکر کنید سفید کننده برای فرزندتان خطرناک است، این تصور درست است اما وقتی محلول را رقیق می کنید، خطر آن برای کودک از بین می رود. به این دلیل که کلرین ظرف چند دقیقه بخار می شود و دیگر بقایای سمی از خود برجای نمی گذارد. می توانید از محلول های تایید شده دیگر هم استفاده کنید اما به برچسب روی آن ها توجه کنید تا مطمئن شوید سمی نیستند و حتما دستور العملهای روی آن ها را اجرا کنید.

 

برنامه شستشو و ضدعفونی کردن اسباب بازی

اصلا نیازی نیست با وسواس زیاد و روزانه اسباب بازی ها و وسایل کودکتان را ضدعفونی کنید. بجای این کار بهتر است بطور مداوم آنها را چک کنید و در صورت کثیف بودن آنها را تمیز کنید. اگر بخواهیم یک دوره زمانی مشخص را تعیین کنیم، اسباب بازی هایی که روزانه توسط فرزندتان مورد استفاده قرار می گیرند را می توانید هر هفته یک بار تمیز کنید.

همچنین باید وسایل بازی کودک تان را در این موارد حتما شستشو دهید:

  • هنگامی که کودک شما پس از بیماری هایی مثل اسهال یا سرماخوردگی در حال بهبود است.
  • پس از یک روز بازی، هنگامی که کودکان دیگر نیز از اسباب بازیهای فرزندتان استفاده کرده اند و احتمال می دهید کودکتان آن اسباب بازی ها را در دهان خود فرو می برد.
  • مواقعی که مدت زمان طولانی از آخرین بازی کودکتان با اسباب بازیهایش گذشته است و هنگام بازی کودکتان مریض بوده در صورت استفاده مجدد دوباره آنها را بشویید. زیرا ممکن است هنوز هم حاوی باکتری باشند.

 

 حتما بخوانید: انتخاب و نگهداری صحیح اسباب بازی برای کودکان آلرژیک!

 

فروشگاه اسباب بازی تینی وینی

تینی وینی مجموعه ای تخصصی در حوزه فروش انواع عروسک و اسباب بازی های فکری، آموزشی و سرگرمی برای رده های سنی مختلف است. خرید از این مجموعه به هر دو روش آنلاین و حضوری امکان پذیر است. در وبسایت اینترنتی این فروشگاه می توانید از جدیدترین محصولات ارائه شده دیدن کنید. تنوع، کیفیت بالای محصولات و قیمت های مناسب از مزیت های ویژه فروشگاه تینی وینی است.

 

 

 

Back To Top