skip to Main Content

تنوع و گستردگی اسباب بازی ها باعث می شود تا اغلب والدین در انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان خود دچار سردرگمی شوند. به خصوص در دوره ۶ ماه تا ۱ سال که انتخاب اسباب بازی مناسب کاملا به عهده پدران و مادران است.

 

انتخاب اسباب بازی

 

برای رهایی از این سردرگمی توصیه می کنیم تا اسباب بازی را هوشمندانه و با دقت بیشتری انتخاب کنید. صرفا رنگ و ظاهر یک اسباب بازی معیار خوبی برای انتخاب نیست. این مسیله باعث می شود تا شما مجبور به صرف هزینه زیاد برای خرید اسباب بازی هایی شود که گاها کودکتان تمایل زیادی برای بازی کردن با آن نداشته باشد. از طرفی دیگر افراط در خرید اسباب بازی هایی که سرگرم کننده و مفید نیستند منجر به پرورش روحیه زیاده خواهی در کودک می شود.

برای یک انتخاب خوب، مهمترین نکته ای که بایستی به آن توجه کنید سن کودک شما است. در هر دوره سه ماهه مهارت های خاصی از کودک شما پرورش می یابد. بنابراین استفاده از اسباب بازی های مناسب در این دوران می تواند به  تقویت حواس و مهارت های حرکتی، رفتاری و گفتاری کودک کمک شایانی نماید.

 

انتخاب اسباب بازی برای دوره صفر تا ۳ ماهگی

انتخاب اسباب بازی

در این دوره تنها کاری که نوزاد انجام می دهد شیر خوردن و خوابیدن است. نوزاد صفر تا ۳ ماهه از حواس قوی برخوردار نمی باشد. بنابراین نیازی به انتخاب اسباب بازی ویژه برای او نیست. در این دوره نوزاد تنها با استفاده از حس لامسه، بویایی و شنوایی خود قادر است تا با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند. 

 قرار دادن تعدادی اسباب بازی ساده و قابل شست و شو در کنار نوزاد، آواز خواندن، تکان دادن گهواره و اسباب بازی ها برای او، جهت تقویت و پرورش حواس نوزاد کافی است. 

حس بینایی در نوزادان صفر تا ۳ ماهه کامل نیست و دنیای پیرامون خود را کاملا تار می بینند. استفاده از اسباب بازی های با رنگ های متضاد به تقویت قوه بینایی آنها  کمک می کند. می توانید تعدادی عروسک با رنگ های این چنینی را در بالای تخت او آویزان کنید. این کار علاوه بر تقویت حس بینایی سبب تقویت مهارت های حرکتی نوزاد نیز می شود زیرا نوزاد با دیدن آنها برای دست زدن به اسباب بازی ترغیب می شود.

بهترین اسباب بازی هایی که برای این دوره می توانید تهیه کنید عروسک های نرم فشاری، پارچه ای و مخملی است. انواع جغجغه ای علاوه بر قوه لامسه، قدرت شنوایی آنها را نیز تقویت می کند.

 

بهترین اسباب بازی برای دوره ۳ تا ۶ ماهگی

انتخاب اسباب بازی

این دوره یک دوره طلایی برای نوزادان محسوب می شود. زیرا در این دوره سایر حواس آنها رشد کرده و  باعث می شود تا کودکان برای برقراری ارتباط بیشتر با دنیای پیرامون خود تلاش کنند.

اولین پیشرفت در ۶ ماهگی تقویت حس بینایی است. نوزاد در این دوره حتی از نگاه کردن به اطراف خود لذت می برد و برای او حکم بازی کردن را دارد. او تمایل دارد با تمام اشیا پیرامون خود بازی کرده و از این طریق با آنها ارتباط برقرار کند.

دومین پیشرفت نوزاد، نشستن و گردن گرفتن است. در واقع مهارت های حرکتی کودک با تقویت عضلات بدن اوم تکمیل می شود. از آنجایی که کودک کنجکاوانه به همه چیز نگاه می کند، سعی کنید در بالا تخت او از آویزهای عروسکی بی خطر و سبک استفاده کنید. این کار باعث می شود تا تلاش کودک برای بلند شدن و لمس اسباب بازی به تقویت عضلات دست ، پا و گردن منجر شود.

چهارمین پیشرفت، تقویت حس شنوایی است. نوزاد در این دوره تشنه گوش دادن به صحبت ها و یا آواز خواندن های شما برای اوست. پس در این دوره می توانید با استفاده از کتاب داستان های ساده برای او قصه بگویید. توجه داشته باشید هدف از قصه گویی تنها سرگرم ساختن نوزاد نیست. قرار است با این کار حس شنوایی او نیز تقویت شود. پس بهتر است لحن و آهنگ صحبت خود را همانند یک قصه گوی حرفه ای تغییر دهید.

 

انتخاب اسباب بازی برای دوره ۶ تا ۹ ماهگی

انتخاب اسباب بازی

در دوره پس از ۶ ماهگی بیش از ۵۰% مهارت های حرکتی کودکان تقویت می شود. آنها می توانند لبه مبل و صندلی را بگیرند و یا اشیا مختلف را بهم بکوبند. پس در این دوره اسباب بازی های حرکتی و صدادار را برای آنها انتخاب کنید. این مدل اسباب بازی ها به ایجاد هماهنگی میان حرکات چشم و اندام های بدن کمک می کند.

دسته دیگر، اسباب بازی های ساختنی ابتدایی و ساده هستند نظیر خانه سازی ها و یا گوی ها و حلقه هایی که روی هم یا در کنار هم قرار می گیرند. کودکتان را آموزش دهید که چگونه اجزا را در کنار هم قرار دهند. این اسباب بازی ها مفاهیمی چون تناسب اجزا و یافتن شباهت را به لحاظ رنگ، حجم و فضا به آنها یاد می دهد.

 

حتما بخوانید: نکات مهم انتخاب اسباب بازی برای کودکان

 

اسباب بازی های مناسب دوره ۹ ماه تا ۱ سال

انتخاب اسباب بازی

طی این دوره کودک برای راه رفتن و به زبان آوردن نخستین کلمات تلاش می کند. پس اسباب بازی هایی برای اون مناسب است که کودک را وادار به حرکت، جستجو و سخن گفتن کند. کودکان ۹ ماهه تا ۱ ساله به شعر و موسیقی علاقه زیادی نشان می دهند و هماهنگ با شنیدن آوازها بدن خود را تکان می د هند. به همین دلیل برای آنها عروسک های آواز خوان و موزیکال تهیه کنید یا ترانه های کودکانه را برای آنها پخش کنید. کودک همزمان با شنیدن سعی میکند تا خود نیز بخواند و آهنگ خود را بسازد.

یکی از بهترین اسباب بازی هایی که طی این دوره می توان برای کودک تهیه کرد توپ های پارچه ای است. توپ را برای کودک پرت کنید و از او بخواهید تا آن را بگیرد و برای شما بیاورد. این کار به هماهنگی میان حرکات دست، چشم و پا و تقویت آنها کمک می کند.

 

فروشگاه تینی وینی

خرید و انتخاب اسباب بازی برای کودکان ۶ ماه تا ۱ سال نیازمند دقت و وسواس بیشتری است. زیرا طی این مراحل، مهارت های مهم و پایه ای کودک شکل می گیرد و استفاده از اسباب بازی های مناسب می تواند به تقویت و پرورش این مهارت ها در کودکان کمک نماید.

فروشگاه تینی وینی برندی شناخته شده در صنعت اسباب بازی است که دارای سال ها تجربه در زمینه تولید اسباب بازی و عروسک های پولیشی می باشد. تنوع  محصولات، کیفیت مواد اولیه بکار رفته در ساخت عروسک و اسباب بازی ها باعث شده است تا تینی وینی، فروشگاه مورد علاقه والدین و کودکان برای تهیه اسباب بازی باشد. همچنین شما در این فروشگاه می توانید انواع مختلف اسباب بازی را که برای رده های سنی مختلف کودکان طراحی شده است را پیدا کنید.

 

 

 

Back To Top