skip to Main Content

فواید بازی لگو چیست؟ اگر لگو بازی مورد علاقه کودک شما است، حتما این سوال برایتان پیش آمده است. همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره کرده‌ایم بازی کردن و استفاده از اسباب بازی های مختلف می تواند به رشد و تقویت مهارت های همه جانبه کودک کمک نماید. بنابراین بهتر است اسباب بازی هایی را برای کودکان خود انتخاب کنیم که بتوانند در این زمینه سودمند باشند.

فواید بازی لگو

لگو اسباب بازی است که این روزها در میان کودکان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. آنها در بازی لگوزمان را از یاد می برند و ساعت‌ها با آن مشغول می شوند. به راستی چرا این بازی برای کودکان خسته کننده نیست؟ چه چیز این بازی تا این حد برای آنها جذابیت دارد؟ مسلما صرف چنین وقت زیادی روی عملکردهای مختلف کودک تاثیر گذار است. ما در این مقاله قصد داریم تا علت این محبوبیت و تاثیراتی که این بازی روی هوش و رشد همه جانبه کودک برجای می گذارد را بررسی کنیم.

 

بازی لگو چیست؟

فواید بازی لگو

 لگو یک اسباب بازی فکری است که بصورت قطعات پلاستیکی در اندازه و اشکال مختلف ساخته شده است. کودک بایستی بتواند این قطعات پلاستیکی را به هم متصل کرده و با توجه به خلاقیت خود اشکال مختلفی را بسازد. قطعات لگو به راحتی به یکدیگر  متصل شده و به راحتی نیز جدا می شوند.

 چرا کودکان می توانند ساعت ها با بازی لگو سرگرم شوند؟ از آن جایی که ذهن کودکان منبع بی پایانی از ایده های ذهنی است، بازی لگو می تواند برای آنها بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد. چرا که کودک می تواند هر آنچه را که در ذهن خود تخیل می کند را در این بازی پیاده کند. کودکان عادت دارند برای بازی ها خود ابتدا یک سناریو تعریف کنند. اگر اسباب بازی آنها لگو باشد، با توجه به داستان بازی خود می توانند اشیا، آدمک ها و هرآنچه را که برای بازی خود به آن نیاز دارند را با استفاده از قطعات لگو خلق کنند.

همین خصوصیت باعث می شود تا لگو دارای فواید و مزیت های ویژه ای نسبت به اسباب بازی های دیگر باشد. در واقع لگو یک بازی جامع و کامل برای کودک است.

 

بازی لگو برای چه سنینی مناسب است؟

 لگو بر اساس سن کودکان دارای مدل های مختلف است. از آنجایی که در هر سنی مهارت های ویژه ای از کودک پرورش می یابد، بنابراین بازی کردن با لگوی مناسب سن کودک، دارای فواید ویژه و اختصاصی برای او است. دقت کنید که لگو یک اسباب بازی حرفه ای است.

هر چه سن کودک شما بیشتر باشد، لگو پیشرفته تر شده و قطعات آن کوچک تر می شود. برعکس هر چه سن کودک کمتر باشد قطعات الگو بزرگتر شده و تعداد آنها کمتر می‌شود. یک کودک ۲ ساله دارای انگشتان و مچ دست ضعیف تری برای اتصال و جدا کردن قطعات لگو است. پس قطعات درشت که به راحتی متصل و یا جدا می شوند برای او مناسب تر هستند. بنابراین در هنگام انتخاب لگو حتما سن کودک خود را در نظر بگیرید. عدم توجه به این مسیله می‌تواند باعث ایجاد سرخوردگی در کودک و عدم تمایل برای بازی کردن با آن شود.

حتما بخوانید: انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان ۶ ماه تا ۱ سال

آموزش دادن به کودک

فواید بازی لگو

 فواید بازی لگو شامل کمک به افزایش بهره هوشی و توانایی حل مسیله در کودک است. اما این اتفاق در صورتی می افتد که کودک بتواند ارتباط موثری با این اسباب بازی برقرار کند. وقتی اولین لگو را در اختیار کودک خود قرار می دهید بایستی یک آموزش اولیه به او بدهید. برای مثال از کودک خود بخواهید تا ابتدا قطعات هم رنگ یا مشابه هم را جدا کند. سپس به او آموزش دهید که چگونه این قطعات را به یکدیگر متصل کند. از آن پس کودک را به حال خود بگذارید تا بتواند از قوه تخیل خود استفاده کند.

اگر کودک نتوانست قطعات را به درستی به یکدیگر متصل کند، به طور غیر مستقیم او را راهنمایی کنید. وقتی کودک موفق به ساخت شی خاص شد حتما راجب به آن شی از او سوال کنید. برای مثال ماشینی که ساخته است چیست و چه کاری را انجام می دهد.

 

فواید بازی لگو

فواید بازی لگو

فواید بازی لگو بیشمار است و مطالعاتی که محققین در این زمینه انجام داده اند خود گواه بر تاثیرات ارزنده این بازی در رشد مهارت های مختلف کودک است. در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم داد:

  1. تقویت عضلات انگشت و مچ دست کودک
  2.  پرورش خلاقیت و قوه تخیل کودک و هم چنین عملی ساختن آنها
  3.  گسترش دایره لغات کودک و اطلاعات عمومی او از طریق خلق سازه های مختلف چون قطار، کامیون، هواپیما و یا مفاهیمی چون رنگ های مختلف
  4.  پرورش قوه داستان سازی و قدرت بیان کودک از طریق ساخت سناریو برای بازی خود (کودکان عادت دارند در حین بازی کردن با خود صحبت کنند)
  5.  عدم خستگی و دلزدگی کودک از بازی کردن با لگو
  6.  افزایش اعتماد به نفس کودک به دلیل خلق سازه های مختلف و سپس کاربرد آنها در بازی های خود
  7.  افزایش دقت و هماهنگی میان چشم ها و دست ها
  8.  سازماندهی تفکرات کودک و عادت کردن به برقراری نظم در همه امور خود
  9. مقاوم بودن بازی لگو نسبت به شکستن و خراب شدن
  10.  ایمن بودن قطعات لگو

 

آزمایشات سنجش فواید بازی لگو

فواید بازی لگو

محققان زیادی فواید بازی لگو را از طریق پیاده سازی آزمایشات مختلف مورد بررسی قرار داده اند. از جمله این آزمایشات ترغیب کودکان برای ۵ جلسه بازی  ۳۰ دقیقه ای با لگو مناسب سن آن‌ها بود. پس از این جلسات و انجام تست های مختلف آنها متوجه شدند که بهبود قابل توجهی در دقت و سرعت عمل کودکان حاصل شده است. همچنین مهارت‌ هایی چون رشد ذهنی، توانایی حل مسائل، قدرت بیان و توانایی همکاری و روابط اجتماعی میان کودکان افزایش پیدا کرده است.

 در مطالعات دیگر که انجام شده است نیز مشخص شد که کودکانی که به طور مداوم و در دوره های مختلف سنی خود با لگو بازی می‌ کنند، هوش ریاضی و منطقی، استدلال تجسمی و فضایی آنها پرورش یافته و رشد چشمگیری داشته است. مسلما این خصوصیت در آینده شغلی آنها بی تاثیر نخواهد بود.

 

فروشگاه عروسک و اسباب بازی تینی وینی

اکنون که با فواید بازی لگو آشنا شدید ممکن است که برای خرید لگو مناسب کودکتان ترغیب شده باشید. لگو یک اسباب بازی باکیفیت است که بایستی آن را از نمایندگی های معتبر خریداری کنید. انواع مختلف اسباب بازی لگو را می توانید در فروشگاه اینترنتی تینی وینی پیدا کنید. تنوع لگو بر اساس گروه سنی و همچنین علایق کودکان از مزیت های های این فروشگاه است. ضمن اینکه این اسباب بازی وارداتی با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شود که فروشگاه تینی وینی با قیمت های کاملا مناسب آن را به مشتریان خود عرضه می کند.

 

 

 

Back To Top