skip to Main Content

بازی با عروسک علاوه بر سرگرمی کودک دارای تاثیرات مهم بر رشد شخصیت و مهارت های او است. احتمالا تا کنون از این دیدگاه به بازی کردن کودکانمان دقت نکرده ایم. اما همین فعالیت ابتدایی مانند غذا خوردن و خوابیدن نیاز اصلی کودکان محسوب می شود و او را برای زندگی بزرگسالی آماده می کند.

در ادامه به تفصیل راجب این مسئله و تاثیرات مختلف بازی با عروسک اشاره خواهیم کرد. هدف از این آگاهی، اطلاع یافتن از نقش شما والدین به عنوان هدایت کننده کودک در مسیر صحیح برای رشد بهتر و کامل تر کودکان است.

 

چرا کودکان به بازی کردن نیاز دارند؟

بازی با عروسک

بازی کردن کودکان انعکاس امیال درونی آنها است. ذهن کودکان همچون صفحه روشنی است که هیچ نقطه تیره ای در آن دیده نمی شود. کودکان تنها به چیزهای مثبت فکر می کنند. آنها به خوشی، آزادی و جنب و جوش، شادی و آرامش نیاز دارند. این نیازها به معنای واقعی تنها در زمان بازی با عروسک و یا اسباب بازی هایشان است که نمود پیدا می کند.

چه بسا بزرگسالانی که بنا به دلایل مختلف نتوانند برای صحبت کردن و یا بازی کردن با کودکان خود وقت بگذارند. شما نمی توانید از آنها انتظار داشته باشید که شرایط شما را درک کنند. بازی نیاز اصلی و تمام دنیای کودک است. در عین حال که بایستی در این فعالیت خودجوش آزاد گذاشته شود، اما در مسیر صحیح نیز هدایت شود تا شخصیت کودک شما به بهترین شکل ممکن رشد کند.

 

رشد شخصیت کودکان با بازی کردن

بازی با عروسک

تاکنون به این دقت کرده اید که بازی با عروسک ها و یا اسباب بازی های مختلفی چون دکتر، آتش نشان، پلیس و … چه فایده ای  می تواند برای کودکتان داشته باشد؟ کودکان اغلب خود را در نقش بزرگسالان و موقعیت های مختلف تصور می کنند. گاه خود به جای دکتر و عروسکشان به جای بیمار و یا برعکس. در این حین با ارتباط های کلامی و فعالیت های خود در واقع تسلط خود را برای موقعیت مختلف محک میزنند. این بدین معنی است که کودک خود را برای چنین وضعیت هایی آماده می کند و به دنبال راه حل می گردد.

 

رشد خلاقیت کودکان با بازی با عروسک

بازی با عروسک

ذهن کودک در حین بازی با عروسک عمیقا درگیر است. برای داستان بازی خود سناریو تعریف می کند. قسمت هایی را حذف و از نو بازسازی می کند. از تجارب خود، کارتون هایی که دیده است و حتی نگاه کردن به بزرگترها استفاده می کند. درواقع  بازی با عروسک بستری برای رشد خلاقیت و جنبه هایی از شخصیت او است.

 

تاثیر بازی با عروسک بر رشد ذهنی کودک

بازی با عروسک

یکی از عوامل مهم بر رشد شخصیت کودکان رشد مغز آنها است. زمانی می توان از رشد سالم مغز آنها مطمئن شد که در پاسخ به عوامل محیطی عملکرد مناسب و منطقی داشته باشد. بازی با عروسک دقیقا روی این جنبه یعنی رشد ذهنی موثر است. هرچقدر محرک های محیطی بیشتر و ارتباط و پاسخ به آنها بیشتر باشد، ذهن کودک سریعتر و بهتر رشد می کند.

 در یک آزمایش روانشناسان با آموزش مفاهیم پاییه به دو گروه از کودکان عقب مانده ذهنی، رشد ذهنی آنها را بررسی کردند. یک گروه آموزش سنتی و گروه دیگر آموزش از طریق بازی را دریافت کردند. محققین متوجه شدند که گروه دوم در انجام تکالیف خود موفق تر بودند و از بهره هوشی بالاتری برخوردار شده اند. 

 

رشد اجتماعی کودکان با بازی کردن

بازی با عروسک

رشد اجتماعی یعنی نحوه تعامل کودکان با یکدیگر. شخصیت کودکان بایستی از همان سنین اولیه، اجتماعی و سازگار پرورش یابد. منظور آن نیست که کودکان توانایی ارتباط با بزرگسالان را داشته باشند. منظور تعامل در جامعه کودکان یعنی بازی کردن با همسن و سالان خود است. در بازی های انفرادی و در بازی با عروسک کودک نقش خود را مدام تغییر می دهد و به این ترتیب رفتار کردن در موقعیت های و شخصیت های مختلف را می آموزد. در بازی های گروهی نیز کودکان به مرور یاد می گیرند که قوانین خاصی را در بازار وضع کنند. پس یاد می گیرند که برای ادمه بازی ملزم به رعایت قوانین هستند و با یکدیگر سازش پیدا کنند. این گونه است که شخصیت اجتماعی کودکان شکل می گیرد.

 

سخن آخر

بازی با عروسک

همانطور که گفتیم بازی با عروسک و اسباب بازی تنها موجب سرگرمی کودکانتان نمی شود. بلکه در رشد مهارت های همه جانبه و شخصیت کودکان موثر است. پس این فعالیت آنها را جدی بگیرید. یکی از نقش های والدین در این مسیر انتخاب عروسک و اسباب بازی های مفید برای کودکان است. ضمن اینکه آنها می توانند در زمان هایی خود نیز به بازی با کودکانشان مشغول شده و مفاهیم پایه را از طریق بازی به آنها آموزش دهند.

در فروشگاه اسباب بازی تینی وینی می توانید رنج وسیعی از عروسک های پارچه ای و پولیشی و لگو را بیابید. داشتن کیفیت ساخت بالا، استفاده از مواد اولیه مرغوب و بدون آلرژی، تنوع زیاد و قیمت های مناسب از مزیت های برجسته این فروشگاه است که حق انتخاب را برای شما و فرزندانتان باز می گذارد.

 

 

Back To Top