skip to Main Content

توجه به ایمنی اسباب بازی برای کودک از تنوع آن اهمیت بیشتری است. درست است که بازی کردن با اسباب بازی باعث رشد ذهنی کودک و تقویت مهارت های همه جانبه در او می شود و کودکانی که در این زمینه از امکانات کمی برخوردار هستند در آینده نسبت به همسن و سالان خود در در مهدکودک و مدرسه بهره هوشی و عملکرد ضعیف تری دارند، اما باید دقت کنیم که چه نوع اسباب بازی را در اختیار کودکان خود قرار می دهیم. خرید تعدادی محدود اسباب بازی های ایمن و استاندارد از سیل اسباب بازی های مختلف ارزان و بی کیفیت برای او نفع بیشتری دارد. 

ایمنی اسباب بازی

اما این استاندارد ها چه هستند؟ وظیفه ما والدین توجه به چه نکاتی است؟ آیا تنها اعتماد کردن به خرید اسباب بازی از برندهای معروف و گران کفایت می کند؟ این ها سوالاتی هستند که قرار است در این مقاله به آنها پاسخ دهیم.

بیشتر بدانید: معرفی انواع ماشین کنترلی

ضرورت توجه به ایمنی اسباب بازی

ایمنی اسباب بازی

آمار ها نشان می دهد که بیشترین حوادث و مخاطراتی که برای کودکان رخ می دهد در سنین زیر ۶ سال و حین بازی کردن با اسباب بازی هایشان است.

کودکان تا سن ۳ سالگی عادت به دهان بردن همه چیز دارند. از طرف دیگر عضلات دست و پای آنها هنوز رشد کافی نکرده و قادر به نگه داشت اشیا در دستان خود نیستند. به همین دلیل به راحتی می توانند به خود صدمه بزنند.

کودکان تا قبل از سنین مهدکودک تمام وقت خود را در منزل سپری می کنند و والدین نیز برای سرگرم کردن آنها انواع مختلفی از اسباب بازی و عروسک را در اختیار آنها قرار می دهند، بدون توجه یه اینکه آیا این وسایل بازی برای کودک بی خطر است یا خیر؟

اگر اوقات سرگرمی و بازی کردن کودک زیر نظر والدین باشد و اسباب بازی هایی که در اختیار کودک قرار می گیرد متناسب با سن او باشد، احتمال ضعیفی وجود دارد که کودک دچار سانحه شود. اما وقتی انواع و اقسام اسباب بازی های غیر استاندارد و غیر ایمن را برای کودک تهیه کنید، غفلت‌های چند لحظه‌ای کافی است تا کودک  به خود آسیب هایی جبران ناپذیر بزند.

 

شاخص های ایمنی اسباب بازی

ایمنی اسباب بازی

  • رنگ های به کار رفته در اسباب بازی باید از انواع مجاز و غیر محلول در آب باشد. به گونه‌ای که در دهان کودک حل نشود. 
  •  استفاده از فلزات سنگین کادمیوم، آرسنیک و سرب در رنگ اسباب بازی ممنوع است.
  • پارچه و الیاف به کار رفته به خصوص در مورد عروسک های پارچه ای بایستی از جنس مواد نسوز باشد.
  •  اسباب بازی نباید دارای گوشه ها و نقاط نوک تیز باشد. همچنین قطعات آن بایستی به خوبی به یکدیگر متصل شده به گونه که کودک نتواند آنها را از هم باز کند.
  • اسباب بازی های استاندارد و ایمن معمولاً حاوی برچسبی هستند که در آنها هشدارها، نکات ایمنی و روش صحیح بازی کردن با آنها درج شده است.
  • اسباب بازی های پر سروصدا مانند انواع جغجغه و موزیکال نباید برای گوش حساس کودکان آسیب زا باشد.
  • محفظه باتری در اسباب بازی های باتری خور باید به گونه ای باشد که به راحتی توسط کودک باز نشود. 

 

وظیفه والدین در توجه به ایمنی اسباب بازی

ایمنی اسباب بازی

  •  زمانی که کودک بتواند به صورت چهار دست و پا حرکت کند و یا با گرفتن سطوح از آنها بالا برود والدین باید اشیای متحرک و آویزان را از دسترس آنها دور نگه دارند.
  • والدین باید اشیایی که حاوی ریسمان و طناب های بیشتر از ۳۰ سانتیمتر هستند را از دسترس کودکان دور نگه دارند. زیرا امکان پیچش بند به دور گردن کودک و خفگی او وجود دارد. همچنین ممکن است ریسمان به دور دست و پای کودک پیچیده و باعث زمین خوردن او شود.
  •  والدین باید اسباب بازی هایی را تهیه کنند که مطابق با توانایی ها و سن کودک آنها باشد.
  • اسباب‌بازی‌هایی که اعضای آنها قابل جدا شدن هستند و یا دارای دکمه و روبان هستند را نباید در اختیار کودک قرار دهند.
  • والدین باید محل بازی کودکان را همیشه منظم و مرتب نگه داشته و هنگام بازی کردن آنها حضور داشته باشند.
  • اسباب بازی هایی که برای کودک خود تهیه می کنند، حتما باید سبک بوده به گونه ای که اگر از دست کودک رها شود باعث آسیب رساندن به او نشود.
  • والدین باید اسباب بازی های کودکان خود را به صورت دوره ای با آب گرم و مواد شوینده تمیز و ضدعفونی کنند.
  • والدین باید بصورت منظم وسایل بازی کودکان خود را چک کند. در صورت پارگی و یا شکستگی آنها را تعمیر کرده و یا اینکه دور بیندازند.

بیشتر بدانید: فواید اسباب بازی های موزیکال برای کودکان

فروشگاه اینترنتی تینی وینی

یکی از مهمترین وظایف والدین در قبال تامین ایمنی کودکان در حین بازی کردن، خرید اسباب بازی های ایمن و استاندارد برای آنها است. در این حالت انتخاب محلی که اسباب بازی را از آن تهیه می کنیم نقش مهمی در کیفیت و ایمنی اسباب بازی دارد. زیرا مراکز خرید معتبر اصولا به ارائه محصولاتی می پردازند که توسط برندهای بزرگ و معتبر اسباب بازی سازی تولید شده اند. این کارخانه ها تولیدات خود را با درنظر گرفتن تمامی جوانب به خصوص سلامتی کودک طراحی می کنند. تینی وینی نیز یکی از مراکز تخصصی عرضه عروسک و اسباب بازی های با کیفیت است که شما با آسودگی خاطر می توانید انواع اسباب بازی های ایمن و غیر آلرژیک را برای فرزندان خود تهیه کنید. این فروشگاه علاوه بر شعب فروش خود در استان تهران امکان خرید غیرحضوری برای مشتریان را از طریق وب سایت خود فراهم ساخته است.

 

Back To Top